What have I done?

0kommentarer

Sitter och funderar på vad jag har lyckats åstadkomma här i livet. Jag är sugen på att börja jobba och tjäna pengar. Jag vill kunna resa, shoppa utan gränser, fika med kompisar, hamna på Vipfester and so on. Jag är givetvis väldigt nöjd med att jag började läsa direkt efter gymnasiet, eftersom jag länge har vetat vad jag velat bli, men precis som många andra tycker så anser även jag  studentlivet som lite torrt underlag för mina aktiviteter. Tänk också på att jag inte tar något lån!!!
2006-2009 Gick jag Barn och fritidsprogrammet. (Jag valde det eftersom jag då trodde jag ville bli förskolelärare och alltså inte alls för att jag var ett" Barn utan framtid" som är ett valigt sätt att kategoriseras för. Jag hade bra betyg på högstadiet!
2006-2009 arbetade jag vid sidan om i stallet. Det började först med att jag och min kompis jobbade söndagar. Sedan fick vi mer smak när cachen rullade in och fick arbetsmani och började jobba både lördagar och söndagar. Senare fick jag erbjudandet att arbeta på Lördagar som ridinstruktör för nybörjare. Hade tre lektioner per dag och jag lärde mig massor! Gjorde detta i tre år.
Sommatjobb 2006: Mitt första sommarjobb var jordgubbsförsäljning. Min pappa tvingade typ mig att jobba eftersom att "alla" gjorde de sa han. Jag var 15 år då. Jag tjänade 40 kr/h (slavjobb). Under midsommarhelgen (50kr/h) Och det tyckte jag vad FETT mkt. Hur som helst världens mest trista jobb, jag satt vid hemköp och sålde de dyraste gubbarna. Alla pensionärer var fett snåla och det blåste satan där jag satt och jag var ständigt förkyld och sjuk. Dock hade jag roligt för pengarna jag tjänade.
CTC 2007: Jag fick prova på att jobba på industri en sommar. Företaget har min pappa arbetat på i 25 år, så det var ganska soft att träffa hans polare och åka med han till jobbet varje morgon. Industri är väll inget för mig, men bra betalt! Fick montera och sådär. Kom ihåg att alla mina kompisar hamnade vid de som var yngre och roliga av personalen. Vart hamnar jag? Självklart hos pensionärerna som jobbade in raster och var sega som slemm.
Personlig assistent 2008: Tack vare kontakter lyckades jag får jobb på ett hem med äldre utvecklingsstörda i Lagan. När jag inte arbetade där, var jag hemma hos folk i deras hem en hel dag och hjälpte de med ditten och datten. Jag som då var relativt ung och skulle lyckas med att både laga mat och torka rumpa upplevde jobbet nervigt varje dag. Man visste aldrig vad som skulle hända lixom. Det var dock bra betalt och jag lärde mig massor om social kompetens.
Hemtjänsten 2009-2010: Arbetade som hemtjänstare hos äldre. Man cyklar runt till gamlingar och hjälper dom i sitt eget hem. Jag tyckte det var ett riktigt kul jobb och kom in i det snabbt. Dessutom gick tiden undan eftersom man hade ganska mycket att göra och ibland stressigt. Jag har fortsatt där eftersom jag är nöjd med lönen och har fått in rutinerna.
2011: ? Jag har inte sökt något sommarjobb än... Jag antar att jag ska vara på samma plats som föregående år, men samtidigt skulle jag vilja prova något nytt eller bepröva min erfarenhet i skolverksamhet av något slag. We will see.
Vad saknar jag? Jag saknar erfarenhet av att utforska världen. Det skulle jag vilja göra i sommar! Marocko, Malta, Indien, Ibiza? Allt är välkommet.

Kommentera

Publiceras ej