vart är vårat samhället på väg?

3kommentarer

ett resultat av mes-samhället vi lever i idag. Om det inte finns konsekvenser som avskräcker barn, så varför ska de bry sig? Tror vi själva på att ett utlåtande i stil med; "ajabaja, lilla Kalle, du vet väl att du måste vara snäll mot dina kompisar" ska hjälpa? Varpå barnet svarar: "aadå" och i bästa fall ett förlåt. Sedan ska allt vara frid och fröjd. Då har man skött det snyggt,eller? Sedan fortsätter slagsmål, hot, mobbning och fula kommentarer veckan därpå. Barn är som små diktatorer som reagerar hänsynslöst och brutalt över de vuxna i sin omgivning. Allt annat som innebär att eleverna inte får göra som de vill hamnar i kategorin "kränkning" och det är ju det värsta som kan hända. Skärpning lärare och föräldrar. Sluta söndercurla era barn!!! Respekten är bortappad...

3 kommentarer

Lisa

12 Nov 2013 17:49

Håller verkligen med dig! Respektlöshet är typ förnamnet på dagens ungdomar! Varför gör inte föräldrarna något!? Tur du ska bli/Är lärare och kan fixa en klass till att bete sig som vettiga människor!

Anonym

12 Nov 2013 19:25

Idag kände jag mig usel. Ibland känns det hopplöst att "lära" elever hur man ska bete sig. Man får stämpeln som orättvis och jobbig. Klart man ska få ha egna åsikter som elev och man kan inte alltid tycka likadant som läraren! MEN att bete sig hur som helst går jag bara inte med på. Man börjar verkligen tvivla på sitt ledarskap, när elever inte lyssnar. I skolan gäller skolans regler, men man märker tydligt vilka som inte har samma filosofi hemma. Låt-gå metoden kanske funkar hemma, men inte i skolan.

Lisa

14 Nov 2013 20:32

Tack, han är verkligen min ögonsten den lille tussen :)

Det är du verkligen inte! Men gud alltså.. Vet knappt om man ska skratta eller gråta åt det. Varför vara så stressad och fjantig att man behöver tränga sig? Tyvärr ser man ju detta bland vuxna också, är det bilkö är det alltid någon som ska köra förbi och tränga sig in längst fram. Fjanteri, kanske är det deras barn som försöker tränga sig i matkön? Dåligt beteende hos föräldrar smittar ju dessvärre av sig till barn då de är deras förebilder i livet. Sen kan jag verkligen inte alls förstå hur elever kan tycka att det är okej att ta till knytnävar och slåss? Helt jävla hjärndött gjort.. Och slå en lärare också, vad är det för fel? Dessutom har ju samhället gjort det fel när man inte får säga ifrån rejält eller ge något straff. För det är ju lite så det funkar nu, man får bara bita ihop och ta emot. Usch! Lider verkligen med dig och andra lärare för föräldrar idag klarar inte av att uppfostra sina barn, inte alla i alla fall, och det förstör så otroligt mycket och gör att de bara bli respektlösa idioter som ni ska försöka tygla. Hoppas av hela mitt hjärta att allt blir återställt snart och att barn beter sig som barn och har respekt för vuxna. Hoppas du är okej trots chocken i arbetslivet! Du kommer nog få stöta på både det ena och andra, samtidigt avundas jag dig. DU är den som har möjighet att bli dessa bråkstakars nya förebild. Kanske behöver de bara en godhjärtad förebild som ser de och hjälper de. Vet så många barn jag träffade när jag var vikarie och jag vet även att några av de jobbigaste var de mysigaste när man pratade lite med de och ibland kan man ju inse att de beter sig så för att de tex. lider av dyslexi och inte klarar av det som är så lätt för att andra och då hetsar de istället. Aja, nu ska jag inte skriva en hel uppsats även om det blev det.. Men lycka till! Tänk så många barn du kan rädda bara av att finnas där! Kramar :)

Kommentera

Publiceras ej